Så inomhus året om

Så inomhus året om

Även den som inte har möjlighet att odla ute kan njuta av odlingslyckan och skörden den ger. Under vintermånaderna får man tillsätta mer ljus för att odlingen ska spira. Ett enkelt sätt att få ett grönt vitamintillskott inne är att odla smörgåskrasse och groddar. De kräver ingen jord och växer fort.

Groddar

Groddar är sprängfyllda med vitaminer, mineraler och protein. Genom att äta en näve groddar eller skott om dagen hjälper du hela kroppen att hålla sig frisk. Den bästa mixen av näring får du genom att varierar olika sorters frön. Grodda gör du lättast i en groddbox som är framtagen för ändamålet eller i en glasburk med en silduk eller en nylonbit som lock, fäst med en gummisnodd.

Grodda så här

1. Skölj fröna noga.
2. Låt de ligga i blöt i en burk med perforerat lock och låt stå i ett dygn.
3. Häll bort vattnet och skölj dem igen.
4. Ställ burken upp och ned, vinklad, till exempel i ett diskställ. Luft ska kunna komma in och vattnet rinna bort.
5. Skölj groddarna varje morgon och kväll.
6. Efter 3-5 dagar har groddsvansen växt ut och groddarna är klara att ätas.

Ställer man groddarna i fönstret blir de gröna av klorofyll. Förvara dem i en burk eller plastpåse i kylskåpet. Grotta ner er i vårt groddsortiment här.

Smörgåskrasse

Smörgåskrasse kan du så på fuktigt hushållspapper på en bricka eller ett fat. Vattna så pappret hålls fuktigt. Efter bara någon dag börjar groddarna att växa och är snart klara att ätas. Snabbt, enkelt och roligt. En superkul grej för barnen att testa.

Kryddor

Med extra växtljus kan du även odla olika sorters basilika, oregano och andra kryddor hela året. Placera så svalt och ljust som möjligt och skörda när bladen är små och späda.

Micro greens

Eller skott av olika sorters sallat såsom plocksallat, rucola, rödbeta, basilika och spenat. Det flesta grönsaker går att odla på detta sätt, det går fort och är kul. Man kan även blanda olika sorters frö och få en supermix, en bra idé om odlingsytan är begränsad. Bladen skördas när de är små och blandas eller tillsätts i en sallad, på smörgåsen, i juicen, som garnering på maten osv.

Så här sår du kryddor och micro greens

  • Fyll önskat kärl t.ex. en sålåda med lock eller en kruka med såjord och fukta med en sprayflaska. 
  • Bredså, alltså strö ut fröna jämnt fördelat över ytan ganska tätt. Vill du odla upp kryddor lite större bör du så glesare så de har mer plats att växa. 
  • Täck med ett tunt lager såjord och tryck till lätt med handen 
  • Vattna försiktigt med stril eller sprayflaska
  • Håll jorden lätt fuktig, med en påse eller lock över håller fukten bättre, ventilera med några små hål. 
  • Placera på ljus plats, några dagar senare börjar det bli grönt i odlingen och det är dags att skörda.

Olika sorters groddar och skott och vad de innehåller!

Mungbönsgroddar: En enkel nybörjargrodd som dom flesta gillar smaken på. Sägs vara bra för hår, hud och naglar. Innehåller fibrer, C-vitamin, D-vitamin, vitamin B17, folat, järn, zink och kalcium. Alfalfagroddar: Är bra för blodet och anses kunna sänka blodtryck samt kolesterol. Innehåller kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, selen, fosfor, C-vitamin, B-vitaminerna B1, B3, B2, B6, B9 (folsyra), karoten, D-vitamin, A-vitamin, E-vitamin och K-vitamin.

Solrosfrögroddar: Bryter ner fetter och förbättrar matsmältningen. Innehåller lecitin, vitamin A, B, C och E samt mineralerna kalcium, järn, magnesium, niacin, fosfor och kalium. Rädisgroddar: Rädisa innehåller svavel som är viktigt för huden. De har även en renande effekt och stödjer lever och gallblåsa. Innehåller vitamin A, B, C, E och K samt kalcium, järn, magnesium, fosfor, kalium, zink och karoten.

Broccoligroddar: Broccoligroddar innehåller ämnet sulphorophan som i studier visat sig kunna förebygga cancer och lindra inflammationer i bland annat luftvägarna. Innehåller A-vitamin, K-vitamin, E-vitamin, vitamin B6, B12, B3 och B1, C-vitamin samt mineralerna magnesium, forsfor, järn och selen.