Postnummer |
Obs!
Tillgängligheten av varor i butik kan skilja sig, därför kan en vara i din varukorg tas bort när du byter butik.

Ge bort ett presentkort till någon du tycker om

Frågor & svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Områden: Butik, Corona, E-handel, Garanti, Kundklubb, Presentkort och Växtrådgivning. 

Butik

Områden: Betalning, kontakt samt retur och reklamation

Kan jag lägga undan varor i butik?

Nej, du kan inte lägga undan varor i våra butiker. Om du har svårt att ta dig till butiken rekommenderar vi att du handlar i vår e-handel. Där kan du välja antingen hemleverans eller att hämta din beställning i butik.

 

Betalning

Varför kan jag inte betala med kontanter i era butiker?

Vi har kontantfria butiker för våra kunders och medarbetares trygghet. Hantering av kontanter innebär risker, till exempel rån. Säkerheten i våra butiker är högt prioriterad.

Kan jag betala med Swish i era butiker?

Nej, du kan inte betala med Swish i våra butiker. Vi utvärderar löpande nya betalsätt som gör det enklare för alla att handla hos oss.

 

Kontakt

Vad har ni för öppettider?

Våra butiker har lite olika öppettider och öppettiderna skiljer sig också åt under året.

Du hittar alltid din butiks öppettider här >>

Hur kontaktar jag min butik?

Under vissa perioder kan det vara längre svarstider på både telefon och mejl. Vi svarar gärna på frågor på plats i butiken, välkommen till oss!

Du hittar kontaktuppgifter till din butik här >>

 

Retur och reklamation

Jag köpte fel vara i butiken. Hur fungerar öppet köp?

Vi vill att du ska vara nöjd med dina köp hos Plantagen, därför har du 30 dagars öppet köp när du handlar i våra butiker. Om du ångrar ditt köp tar du med dig varan tillsammans med kvittot till en butik så hjälper vi dig.

Tänk på att varan ska vara i samma skick som när du köpte den. Om den var förpackad ska originalförpackningen vara hel när du lämnar tillbaka varan.

Hur gör jag för att reklamera en produkt jag har köpt på Plantagen?

Du har 3 års reklamationsrätt på varor. Om du vill reklamera en vara ska du göra det inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet. Ta med varan och kvitto till din butik så hjälper vi dig. 

Reklamationen anses alltid ha lämnats i rätt tid om den sker inom två månader efter att du upptäckt felet.

Hur blir jag återbetald när jag reklamerar en vara i butik?

Vid reklamation i butik kan du välja mellan att få en ny produkt eller att bli återbetald för inköpssumman. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köpet.

Kan jag reklamera en vara utan att ta med varan eller kvittot till butik?

Vi behöver se både varan och kvittot för att kunna ta emot en reklamation. Prata med butiken om varan är svår att ta med sig till butiken så kommer ni fram till en lösning som fungerar. 

 

Corona

Vad gör ni för att minska smittspridning under pandemin?

Plantagen tar smittorisken av coronaviruset på stort allvar, och utvärderar utvecklingen löpande. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer noga och har vidtagit extra åtgärder för att förhindra att våra anställda utsätter sig själva eller andra för smitta. Alla våra butiker är öppna och vår högsta prioritet är trygghet för alla de som handlar hos oss och för våra medarbetare.

Läs mer om våra åtgärder här >>

 

E-handel

Områden: Kontakt, Beställning, Hemleverans och postombud, Betalning, Hämta i butik, Retur och reklamation.

Varför blir min beställning uppdelad på både hemleverans och hämta i butik?

I vår e-handel finns många varor som du både kan beställa för hämtning i butik och hemleverans. Några varor är endast tillgängliga för hemleverans och andra enbart för att hämta i butik. Anledningen till detta är att vi har flera lager som vi levererar din beställning från. I enstaka fall kan en beställning på flera varor delas upp i två leveranssätt, där du hämtar en del i butik medan resten levereras hem till dig.

När du beställer en vara i vår e-handel ser du vilka leveransalternativ som är möjliga för varan.

 

Kontakt

Jag har en fråga om min beställning. Hur kontaktar jag er e-handel?

Mejla oss på e-handel@plantagen.se. Skriv gärna ditt ordernummer i mejlet så hittar vi din beställning snabbt.

 

Beställning

Jag har inte fått någon orderbekräftelse på min beställning. Vad gör jag?

Kontrollera om din orderbekräftelse har hamnat i din skräp- eller kampanjmapp i mejlen. Hittar du det inte där kontaktar du oss på e-handel@plantagen.se så hjälper vi dig.

Jag har inte fått någon leveransbekräftelse på min beställning. Vad gör jag?

Du får en leveransbekräftelse först när din beställning är packad och redo för hemleverans eller hämtning i butik. Om du inte har fått någon leveransbekräftelse så kan det bero på att din order inte är packad än.

Kontrollera gärna om din leveransbekräftelse har hamnat i din skräp- eller kampanjmapp i mejlen. Kontakta oss på e-handel@plantagen.se om du känner dig osäker, skriv gärna ditt ordernummer i mejlet så hittar vi din beställning snabbt.

Kan jag göra ändringar i min beställning i efterhand?

Nej, du kan inte göra ändringar din beställning efter att den har packats. Kontakta oss på e-handel@plantagen.se så snart som möjligt om du vill ändra något så avbryter vi din beställning. Därefter kan du göra en ny beställning med varorna du vill ha. Om din beställning har packats så kan vi inte avbryta din beställning. Då kan du istället komplettera med en ny beställning med fler varor.

Jag har angivit fel kontaktuppgifter i min beställning. Hur ändrar jag kontaktuppgifter?

Kontakta oss på e-handel@plantagen.se så snart som möjligt om du behöver ändra dina kontaktuppgifter i din beställning. Vi kommer då avbryta din beställning. Därefter kan du göra om din beställning med rätt kontaktuppgifter.

Jag har ångrat mig, kan jag ta tillbaka min beställning?

Kontakta oss på e-handel@plantagen.se så snart som möjligt om du har ångrat dig och vill ta tillbaka din beställning. Skriv gärna "Ångrar order" och ditt ordernummer i rubriken. Om din beställning har hunnit packas så kan vi inte avbryta den. Då får du returnera den istället.

Hur mycket kostar frakten för hemleverans?

Fraktkostnaden för din beställning baseras på vikt, volym och avståndet från vårt lager till leveransadressen. I kassan ser du vad fraktkostnaden blir för det du önskar beställa. Det är alltid gratis att hämta din beställning i butik, välj då hämta i butik som leveranssätt.

Varför fick jag inte alla varor jag beställde?

I vissa fall skickas din order från två olika lager, och då blir leveransen uppdelad. I din leveransbekräftelse ser du om leveransen är uppdelad.

Vårt lagersaldo ändras snabbt och i undantagsfall kan vi inte leverera allt du har beställt. I leveransbekräftelsen ser du vilka varor du kommer att få. Du betalar bara för varorna som levereras.

 

Hemleverans och postombud

Har ni hemleverans?

Ja, vi erbjuder hemleverans i stora delar av landet. Växter och andra känsliga varor kan ha begränsad möjlighet för hemleverans, då vi inte kan garantera att de klarar transporten.

Ange ditt postnummer för att se dina leveransalternativ för varorna du vill beställa på hemsidan.

Kan jag välja datum för min hemleverans?

Du kan inte välja leveransdag för din hemleverans. Vi levererar inom 5 vardagar. När din beställning är packad får du en leveransbekräftelse från oss. Därefter tar transportören över och meddelar dig dag och tid för leverans.

När kommer min hemleverans?

Beräknad leveranstid är inom 5 vardagar. Vi levererar måndag-fredag, helgfria dagar. Under vissa perioder kan leveranstiden fördröjas något. Du får en beräknad leveranstid när du gör din beställning. När din order är packad och på väg till dig så kontaktar transportören dig om tid för leverans.

Hur vet jag när min hemleverans kommer?

När vi har packat din beställning kommer transportören meddela dig leveransdag.

Behöver jag vara hemma för att ta emot min hemleverans?

Nej, du behöver inte vara hemma för att ta emot din hemleverans.

Om du bor i ett flerfamiljshus med portkod behöver transportören kunna komma in i trapphuset. Ange portkod i din beställning.

Se alltid till att vara tillgänglig på telefon vid tid för leveransen. Om transportören inte kan leverera så tas varorna i retur till Plantagen.

Var ställs mitt paket vid hemleverans?

Transportören kommer ställa lättare leveranser utanför din dörr om du bor i fristående hus, innanför porten om du bor i flerfamiljshus. Tunga leveranser ställs vid tomtgränsen. Det behöver vara ett fast och hårt underlag för att varorna ska kunna dras fram till tomtgränsen. Är det ett mjukt och rörligt underlag, till exempel en grusväg, ställs varorna så nära tomtgränsen som chaufförens kärra når.

Tar ni lastpallar i retur?

Retur av lastpallar ingår inte när du får tunga varor levererade hem.

Hur hämtar jag min beställning hos ett ombud?

Du behöver visa legitimation för att hämta ut varorna hos ombud. Om någon annan hämtar din beställning ska både din och budets legitimation visas.

Ditt paket behöver hämtas från ombudet inom den tid som ombudet anger. Efter utgången väntetid hos ombudet sänds varorna tillbaka till Plantagen.

 

Betalning

Kan jag betala med Swish när jag handlar i er e-handel?

Nej, du kan inte betala med Swish i vår e-handel. Vi utvärderar löpande nya betalsätt som gör det enkelt för alla att handla hos oss.

Hur blir jag återbetald när jag reklamerar ett köp i e-handeln?

Du får din återbetalning via Klarna. Återbetalningen sker inom 14 dagar, med samma betalningsmedel som du använde vid köpet.

Kontakta Klarna om du har frågor om din återbetalning.

Jag har frågor om min betalning via Klarna. Vem kontaktar jag?

När du handlar i vår e-handel sker betalningen via Klarna. Kontakta Klarna om du har frågor om din betalning.

Här hittar du kontaktuppgifter till Klarna.

Vilka betalsätt finns på er hemsida?

I Plantagens e-handel betalar du enkelt och säkert med Klarna. Du kan välja mellan direktbetalning från bank eller kort, faktura och delbetalning. Korten du kan betala med är Visa, Mastercard, American express och det tillkommer självklart inga extra kortavgifter. Du kan också betala med presentkort från Plantagen!

 

Hämta i butik

Har ni hämta i butik/click & collect?

Ja, du kan handla online på plantagen.se och hämta din beställning i butik. Det är möjligt att hämta en beställning i de flesta av våra butiker. Välj "Hämta i butik" som leveranssätt när du gör din beställning på vår hemsida. Titta gärna en extra gång att du valt butiken du vill hämta din beställning i, innan du avslutar ditt köp.

Kan jag välja dag för hämtning i butik?

Nej, du kan inte välja hämtningsdag. Du ser förväntad leveranstid i kassan vid beställning. När din order är packad och redo att hämtas i butik får du ett sms och en leveransbekräftelse på mejl.

När kan jag hämta min beställning i butik?

Tiden mellan att vi tar emot din beställning och fram till att den är redo att hämtas upp i din Plantagen-butik kan variera. Oftast hämtar du din beställning nästkommande dag. Du ser förväntad tid när du gör din beställning. När din order är packad och redo att hämtas får du ett mejl och sms av oss med din leveransbekräftelse.

Du behöver hämta din order i butik så snart som möjligt, senast dagen efter du har fått din leveransbekräftelse. Växter är känsliga och för att vi ska kunna garantera kvaliteten på dina varor kan de inte stå packade för länge.

Jag valde fel butik när jag beställde varor att hämta i butik. Kan jag ändra butik?

Nej, det går inte att ändra butik efter att beställningen är gjord. Kontakta oss på e-handel@plantagen.se så snart som möjligt om du valde fel butik så hjälper vi dig att avbryta beställningen. Därefter gör du en ny beställning till den butik du önskar hämta varorna i.

Varför kan jag inte välja att Hämta i butik för alla varor i e-handeln?

När du väljer att hämta din beställning i butik så kan du endast handla varor som är tillgängliga i den valda butiken. Därför är det inte alltid möjligt att beställa hela vårt sortiment för hämtning i butik.

Hur lång tid har jag på mig att hämta min beställning i butik?

Du behöver hämta din beställning senast dagen efter att du fått beskedet om att din order är redo att hämtas i butik. Växter är känsliga och kan inte mår inte bra av att stå förpackade för länge, därför är det viktigt att du hämtar din order så snart du kan.

 

Retur och reklamation

Gäller ångerrätten för alla varor i e-handeln?

Ångerrätten gäller för alla varor utom levande växter, lökar, sticklingar och rötter. Levande växter, lökar, sticklingar och rötter är undantagna från disansavtalslagen som gäller för köp via e-handel.

Jag ska returnera en vara. Vem står för kostnaden för returfrakt?

Vi har fri retur till butik. Väljer du istället att posta tillbaka varorna till oss står du själv för returfraktskostnaden. 

Återbetalas jag fraktkostnaden om jag returnerar hela eller delar av en beställning?

Om du har ångrat ett köp och returnerat hela beställningen återbetalas du fraktkostnaden.

Om du returnerar delar av beställningen sker ingen återbetalning av fraktkostnaden såvida inte frakten hade blivit lägre utan den returnerade varan. I så fall återbetalas mellanskillnaden.

Hur reklamerar jag varor jag köpt i e-handeln?

Du kan reklamera köp i e-handeln både i butik och via Kundservice.

Ta med dig varan till butik tillsammans med din leveransbekräftelse för att få hjälp med din reklamation.

Du kan också kontakta oss på e-handel@plantagen.se för hjälp. Bifoga returblanketten du hittar via länken nedan eller ange ordernummer och orsak till reklamation i mejlet, bifoga även bilder eller film där felet framgår. Länk till returblankett >>  

 

Garanti

Har ni garanti på växter?

Ja, vi har växtgaranti! För oss är det viktigt att du är nöjd även om du har handlat något du inte är nöjd med. Vi har därför garanti på gröna växter, snittblommor, orkidéer och fleråriga trädgårdsväxter. Här kan du läsa om våra garantier.

Här kan du läsa om våra garantier >>

Hur gör jag för att åberopa växtgarantin?

Om du vill åberopa växtgarantin tar du med dig växten och kvittot/leveransbekräftelsen till butik så får du en ny växt eller pengarna tillbaka. Om du har handlat i vår e-handel kontaktar du Kundservice på e-handel@plantagen.se, så hjälper vi dig. Skicka med en bild på växten du inte är nöjd med tillsammans med ditt ordernummer.

 

Kundklubb

Hur blir jag medlem i Plantagens kundklubb?

Det är enkelt att bli medlem i vår kundklubb! Vi hjälper dig gärna i kassan i våra butiker. Du kan också bli medlem direkt på vår hemsida. Följ den här länken och klicka dig vidare för att bli medlem >>

Fyll i dina uppgifter så blir du medlem och får samtidigt tillgång till Mina sidor där du kan logga in och se dina köp, kvitton och bonuspoäng.

Jag har en bonuscheck men kan inte besöka en butik innan den löper ut. Vad gör jag?

Du kan använda din bonuscheck i vår e-handel! Där kan du välja hemleverans. Logga in som medlem innan du gör din beställning och välj att betala med din bonuscheck i kassan för att lösa in din check.

Hur lång giltighetstid har min bonuscheck från Plantagen?

Din bonuscheck är giltig i 2 månader.

Var hittar jag mina kvitton på Mina sidor?

Logga in på Mina sidor på plantagen.se. Där hittar du kvitton för alla köp du har gjort som medlem.

För att ditt köp ska registreras behöver du ange att du är medlem när du handlar i våra butiker. Kom ihåg att logga in på Mina sidor när du handlar i vår e-handel, då registreras ditt köp.

Var hittar jag mina kvitton på Mina sidor?

Logga in på Mina sidor på plantagen.se. Där hittar du kvitton för alla köp du har gjort som medlem.

För att ditt köp ska registreras behöver du ange att du är medlem när du handlar i våra butiker. Kom ihåg att logga in på Mina sidor när du handlar i vår e-handel, då registreras ditt köp.

Jag glömde ange att jag är medlem i Kundklubben när jag handlade sist. Kan jag få bonuspoäng för köpet i efterhand?

Hör av dig till oss på kundklubben@plantagen.se så hjälper vi dig att registrera ditt köp i efterhand, så att du får bonuspoäng. Skicka med din leveransbekräftelse/ordernummer eller en bild på ditt kvitto från butik.

Kom ihåg att spara ditt kvitto! Kvitton från köp som registreras i efterhand finns inta sparade på Mina sidor.

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter i Kundklubben?

Du kan ändra dina kontaktuppgifter genom att logga in på Mina sidor. Gå till "Min profil" och välj "Redigera profil". Ändra dina uppgifter och spara ändringarna.

Varför kan jag inte logga in på Mina sidor?

Att du inte kan logga in på Mina sidor kan bero på flera saker:

  1. Du har inte har loggat in på Mina sidor tidigare och ditt medlemskap är därmed inte aktiverat. Följ den här länken för att aktivera ditt medlemskap så skickar vi ett aktiveringsmejl med instruktioner. Notera att det kan dröja en stund innan aktiveringsmejlet kommer till dig. Håll utkik i din skräppost eller kampanjmapp då mejlet i vissa fall kan hamna där.
  2. Du anger en annan mejladress än den som finns registrerad på ditt medlemskap. Om du inte kommer ihåg eller kommer åt mejladressen så kan vi hjälpa dig i kassan i våra butiker eller via telefon. För att vi ska vara säkra på att du är du så kommer du behöva legitimera dig, visa legitimation i kassan eller identifiera dig med BankID när du pratar med oss.
  3. Det finns ingen mejladress angiven på ditt konto. Besök oss i butik eller ring oss så hjälper vi dig. Så snart din e-postadress tillagd kan du aktivera ditt medlemskap och logga in på din sida. För att vi ska vara säkra på att du är du så kommer du behöva legitimera dig, visa legitimation i kassan eller identifiera dig med BankID när du pratar med oss.

Varför får jag inga mejl från Plantagen?

Det kan finnas flera anledningar till att du inte får mejl. Kontakta oss på kundklubben@plantagen.se om du inte hittar svaret nedan.

  1. Vi saknar medgivande för att skicka mejl till dig. Ge ditt medgivande genom att logga in på Mina sidor. Välj "Min profil" och "Redigera profil". Där kryssar du i rutan för "Skicka mig medlemserbjudanden, inspiration och evenemang via e-post". Spara dina ändringar.
  2. Vi saknar din mejladress. Vi kan hjälpa dig i kassan i våra butiker eller via telefon. För att vara säkra på att du är du så kommer du behöva legitimera dig, visa legitimation i kassan eller identifiera dig med BankID när du pratar med oss.
  3. Mejlen har hamnat i din skräppost eller kampanjmapp. Kika efter mejlen i din skräpmapp eller i din kampanjmapp där våra mejl hamnar om du har en gmail-adress.
  4. Din mejldomän har svartlistat mejl från Plantagen. Det här felet gäller främst äldre mejladresser, ofta kopplade till bredbandsleverantörers domäner. Vårt råd är att du byter till en modernare mejladress, till exempel gmail.

När jag var i butiken sist så kunde ni inte hitta mitt medlemskap i Kundklubben. Vad har hänt?

Här av dig till oss på kundklubben@plantagen.se så ska vi undersöka vad som har hänt. Ditt medlemskap finns med största sannolikhet i vår databas men det kan finnas tillfälliga orsaker till att det inte kunde hittas när du var i butiken. 

Varför behöver jag identifiera mig med BankID när jag vill ändra mina uppfigter i Kundklubben över telefon?

Här av dig till oss på kundklubben@plantagen.se så ska vi undersöka vad som har hänt. Ditt medlemskap finns med största sannolikhet i vår databas men det kan finnas tillfälliga orsaker till att det inte kunde hittas när du var i butiken.

Om du tar hjälp i våra butiker så behöver du visa legitimation. Om du istället kontaktar Kundservice så identifierar du dig med BankID. Identifieringen med BankID sker via telefon och du ser i ditt BankID att det är Plantagen du identifierar dig för. Ring oss på 010-195 60 06 eller mejla ditt telefonnummer till kundklubben@plantagen.se så ringer vi upp dig för identifiering med BankID.

Jag har inte möjlighet att hämta min födelsedagsbukett i butik just nu. Vad kan jag göra?

Grattis på födelsedagen! Mejla kundklubben@plantagen.se så förlänger vi giltighetstiden på din födelsedagsbonus. Du kan också be någon i din närhet hämta födelsedagsbuketten. Budet ska kunna visa upp både sin och din legitimation i kassan för att få hämta ut buketten.

 

Presentkort

Hur ser jag saldo på mitt presentkort?

Du kan själv kontrollera ditt presentkortssaldo i vårt formulär här >>

Fyll i den 16-siffriga koden på ditt presentkort och fyll i bokstäverna som visas på skärmen. Du kan också fråga i butik så hjälper vi dig i kassan.

Hur köper jag ett digitalt presentkort?

Handla enkelt ett digitalt presentkort på vår hemsida >>

Välj om du vill skicka presentkortet som mejl eller sms och välj belopp. Ange datum och tid för utskicket. Fyll i mottagarens uppgifter, eller skicka det till dig själv om du hellre vill skicka det själv eller skriva ut presentkortet.

Hur betalar jag med Plantagens presentkort?

Du kan betala med våra presentkort när du handlar i våra butiker och i vår e-handel. Om du handlar i vår e-handel så anger du numret och koden som står på presentkortet i kassan för att lösa in presentkortet. Om du handlar i våra butiker så visar du kortet för personen i kassan så hjälper de dig.

Har ni presentkort?

Vi har både fysiska och digitala presentkort som fungerar som betalning både i våra butiker och i vår e-handel. Du handlar fysiska presentkort i våra butiker medan du beställer digitala presentkort på vår hemsida.

Här köper du ett digitalt presentkort >>

Kan jag lösa in ett presentkort mot pengar?

Nej, du kan inte lösa in ett presentkort mot pengar. Presentkorten kan inte återköpas.

Kan jag fylla på ett presentkort med mer pengar?

Nej, våra presentkort kan endast laddas vid köptillfället. Om du vill ha ett presentkort på en högre summa köper du ett till presentkort. Digitala presentkort köper du på vår hemsida och fysiska presentkort i våra butiker.

Jag har tappat mitt presentkort. Kan jag få ett nytt?

Nej, ett försvunnet presentkort ersätts inte. Plantagen ansvarar inte för stulna eller borttappade presentkort.

Hur lång giltighetstid har presentkort från Plantagen?

Presentkorten är giltiga i 2 år från köptillfället.

 

Växtrådgivning

Hur tar jag hand om mina växter?

Du hittar både trädgårdsmästare och andra växtkunniga i våra butiker som gärna hjälper dig med skötselråd och tips på hur du bäst tar hand om dina växter. Ta gärna med dig bilder på din växt så att vi ser hur den ser ut! Du kan även kontakta Kundservice på kundservice@plantagen.se.

Kan ni hjälpa mig med vilka växter jag ska ha hemma eller i min trädgård?

Ja, i våra butiker hittar du både trädgårdsmästare och växtkunniga som är experter på detta. Ta gärna med dig en bild av hur din trädgård eller platsen där du har dina inneväxter på ser ut. Du kan även kontakta Kundservice på kundservice@plantagen.se.

Min växt ser ledsen ut. Vad kan det bero det på?

Din växt kan se ledsen ut av flera anledningar.

1. Växten har fått för mycket eller för lite vatten. Kontrollera om krukan är tung eller lätt. Om den känns tung så kan det tyda på att växten har fått för mycket vatten. Om jorden är blöt så kan du minska på vattningen så att jorden hålls fuktig istället för blöt. Om jorden istället är helt torr så kan du överväga att vattna lite mer, om det inte är en växt som ska ha torr jord.

2. Växten behöver planteras om. Kontrollera om växten har en för liten kruka. Lyft upp växten från krukan och se om det finns utrymme för rötterna. Om det är trångt för rötterna kan du behöva plantera om växten i en större kruka i lite ny jord.

3. Växten har drabbats av ohyra. Undersök växten för att se om du ser någon ohyra på blad eller grenverk.

4. Växten trivs inte på sin plats. Ibland behöver växter bara byta plats för att trivas. Kontrollera om den är rätt placerad utifrån vad den behöver; sol, skugga eller halvskugga.

Du hittar skötselråd för din växt där du hittar den på vår hemsida.

Vilken näring behöver min växt?

Olika växter behöver olika näring. Generellt kan man säga att flytande näring är korttidsverkande och passar främst för krukodling medan kogödsel, pellets och andra fasta näringsprodukter ger en svagare men längre verkningseffekt som passar bäst när växten står ute i din trädgård.

Här kan du läsa mer om hur du hittar tätt näring till dina inomhusväxter >>

Och här finns vår gödningsskola som ger dig tips om hur du hittar rätt gödning till dina växter >> 

Du kan också prata med våra trädgårdsmästare och växtkunniga i butik för att få tips och råd om vilken näring och gödning som passar dina växter bäst.

Hur vet jag om min växt har fått för mycket vatten?

Det är vanligt att vattna lite för mycket och det kan skada dina växter. Det här är vanliga tecken på att din växt har fått för mycket vatten:

- Växtens rotsystem minskar.

- Det ligger ett vitt skikt på jorden.

- Växten börjar sloka men utan märkbara vissna och torra delar.

Läs gärna skötselråden för din växt på vår hemsida, eller fråga oss i butik för att få tips och råd om hur du bäst vattnar dina växter.

Överlever mina växter utomhus i kruka?

Under sommarhalvåret klarar sig de flesta växter ute, beroende på utomhustemperaturen. Det är dock alltid en chansning när det kommer till att få växterna att överleva vintern i kruka. Du kan isolera krukornas sidor invändigt med bubbelplast, liggunderlag eller frigolit för att öka chansen till överlevnad. Tänk även på att ju större kruka du planterar i desto mer jordvolym blir det, vilket i sin tur ökar chansen till överlevnad under vinterhalvåret.

Prata gärna med oss i butik för att få råd om vilka växter som överlever en vinter utomhus i kruka.

Hur kan jag motverka eller bli av med ohyra utan att använda kemikalier?

Det bästa sättet att motverka angrepp av ohyra på dina växter är att se till att de är rätt placerade och får rätt mängd vatten och näring. På så sätt stärker du växtens immunförsvar så att den blir mindre mottaglig för angrepp av skadedjur. Om din växt drabbas av ohyra behöver du identifiera vad det är för typ av skadedjur innan du börjar en behandling. Mot de flesta skadedjur rekommenderar vi du sprayar en såpablandning på bladen. Blanda 1-2 msk såpa (gul- eller grönsåpa) med 1 liter vatten. Spruta aldrig såpablandning på växter som står i solen eftersom bladen kan bli brännskadade av såpan. Upprepa behandlingen under en vecka med 1-2 dagars mellanrum. Vid väldigt starka angrepp kan 2 ml T-röd också tillsättas per liter vatten.

Min krukväxt har gula blad, tappar blad och slokar under höst/vinter. Vad kan jag göra åt det?

Under årets mörka månader går våra inomhusväxter i vintervila. Det innebär att de i olika grad är mindre aktiva och gör av med mindre energi, vilket gör att de inte behöver lika mycket vatten och näring som under årets ljusa månader. Under den här tiden kan växterna både tappa blad och sloka. Det behöver inte betyda att växten är misskött men du kan behöva ändra växtens skötsel till värmen och ljuset är tillbaka. Här är några tips:

  1. Använd en växtlampa för att ge växten mer ljus.
  2. Tillför fukt med en blomspruta 1-2 gånger i veckan.
  3. Dra ner på vattningen och låt jorden torka ut mellan vattningarna.
  4. Halvera också mängden näring, om du brukar ge dina växter näring regelbundet.

Jag har fått ohyra på en växt. Vad ska jag göra?

Om du misstänker ett angrepp av ohyra rekommenderar vi att du isolerar växten från andra växter och försöker identifiera vilken sort ohyra det kan röra sig om. Det finns olika sätt att behandla ohyra beroende på vilken sort det rör sig om, och vi uppmanar till att använda naturliga medel såsom såpa eller Nemablom.

Ta gärna en tydlig närbild på insekterna och hur växten ser ut och be vår butikspersonal eller Kundservice om råd för hur du ska behandla din växt på bästa sätt.

Varför drabbas mina växter av ohyra?

Att få ohyra på sin växt kan drabba den bästa växtentusiasten och behöver inte betyda att växten är misskött. Ohyra kan komma utifrån genom ett öppet fönster eller från andra växter i ditt hem. En växt som inte får de rätta förutsättningarna kan också vara extra mottaglig för angrepp, till exempel om den står fel placerad eller får för mycket eller för lite vatten eller näring.

Är alla småkryp på växter skadliga?

Det finns många insekter som är nyttodjur och därmed bidrar till växters välmående. Ser du småkryp på din växt kan de vara ofarliga, och till och med vara bra för växten. Hittar du insekter på dina växter är det bra att börja med att identifiera dem. Det finns matnyttig information och bilder på nätet och i växtforum. Du kan också ta en tydlig bild på småkrypen och visa för butikspersonalen eller sända till Kundservice på kundservice@plantagen.se, så hjälper vi dig att identifiera vad det kan vara. Ta gärna en bild på hela växten också så att vi kan göra en hel bedömning av växtens tillstånd.

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. BEED2CAF-6775-4D50-832D-C19575417F8F 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. order sort-alpha-desc