Frågor & svar

Här finner du en sammanställning av de vanligaste frågorna till Plantagens kundservice.

Områden: E-handeln, Butik/hemsida, Kundklubben, Växtrådgivning, Öppet köp & Reklamation.

E-handel

När kommer min leverans?

Våra leveranstid på e-handeln är 4-6 arbetsdagar. Det är en hög belastning just nu och därmed kan det förekomma längre leveranstider. När ordern är packad och klar för att hämtas upp av transportören får du ett mejl. Leveransen sker i regel dagen efter under dagtid och du behöver inte vara hemma för att ta emot leveransen.

Varför fick jag besked om slutsålda varor så sent?

Ibland säljer populära varor slut. Vi försöker alltid meddela dig så snart som möjligt om det. Det är en hög belastning just nu och dessvärre kan du få besked om att varor inte kommer med precis innan din order ska skickas. Du debiteras endast för de varor du mottar.

Kan jag göra ändringar i min order?

Varor kan inte läggas till eller strykas från din beställning. Önskar du handla fler produkter gör du helt enkelt en ny beställning.

Jag har ångrat min och vill stoppa min order. Hur gör jag?

Mejla e-handel@plantagen.se så snart som möjligt så försöker vi få stopp på din order. Har den packats går det inte att stoppa och ordern kommer sändas ut till dig. Du kan returnera ordern kostnadsfritt till närmaste butik.

Vilka områden gäller för e-handeln?

Du kan handla på vår e-handel om du bor centralt i Stockholm och Göteborg. Vi har ett utvalt sortiment av möbler från Hillerstorp som kan beställas till hela landet. Framöver hoppas vi kunna utöka täckningsområdet för e-handeln.

Se e-handelsområdet i Göteborg (pdf) >>
Se e-handelsområdet i Stockholm (pdf) >>

Planer för utökad e-handel

Under april utökar vi täckningsområdet kring Göteborg.

Kan jag beställa på nätet med hemleverans?

På produktens sida ovanför köpknappen finnes en dialogruta där det står ”Se möjlighet till hemleverans”. Ange ditt postnummer och få reda på om vi kan leverera till dig samt om varan finns i lager.

Kan jag beställa på nätet och hämta i butik?

Nej, för närvarande kan du inte beställa på nätet och hämta i butik. Men den möjligheten kommer att lanseras inom året.

Hur lång är leveranstiden när jag beställer från e-handeln?

Beräknad leveranstid är 4-6 helgfria vardagar. Leveranstiden varierar beroende av säsong och fraktsätt. Du ser alltid aktuell leveranstid i kassan innan du slutför ditt köp.

Kan jag betala med Swish?

I dagsläget erbjuds inte betalning med Swish, men vi utvärderar löpande om fler betalsätt kan läggas till. 

I våra butiker kan du betala med kort eller våra egna presentkort. 

I e-handeln betalar du med kort eller faktura via Klarna.

Kan man köpa presentkort i e-handeln?

Nej inte i dagsläget, men vi jobbar på att kunna erbjuda det inom kort. 

Kan man handla med presentkort i e-handeln?

Nej, inte i dagsläget. Men vi arbetar för att kunna erbjuda det inom kort. 

Fraktkostnader – så beräknar vi fraktkostnaderna

Vår fraktkostnad består av leveranskostnad och plockavgift. Frakten innehåller bl a kostnader för drivmedel, trängselavgifter och annat som transportörerna debiterar för. 

Läs mer om frakt >>

Finns det någon begräsning på maxvikten för en beställning?

Maxvikt per beställning i Sverige är 1000 kg. Om beställningen överstiger maxvikten visas inga leveransalternativ.

Plockavgift

Ja, vi tar ut en plockavgift som du ser i kassan i samband med ditt köp. Våra produkter är ofta ömtåliga och känsliga. För att vi ska kunna garantera att produkterna är lika fina i butiken som när du fått dem levererade hem till dig, tar vi ut en serviceavgift för plock- och pack vid köp online.

Läs mer om plockavgift >>

 

Butik/hemsida/Presentkort

Jag kollade lagersaldo på er hemsida men när jag kom till butiken var det slut. Varför?

Lagersaldot kan förändras snabbt på grund av många kunder i butiken. Varorna fylls oftast på löpande, hör med personalen i butiken när det du vill köpa beräknas komma in igen.

Hitta din närmsta butik >>

Hur kan jag få reda på mått eller storlekar för varor?

Ibland saknas det uppgifter om specifika mått på vår hemsida. Genom att besöka butik eller kontakta Kundservice kan din fråga besvaras. Om du kontaktar kundservice var uppmärksam på att det kan ta några dagar innan frågan besvaras, åk om möjligt till butiken för ett snabbt svar. Personalen i butiken kan hjälpa dig att mäta.

Hitta din närmsta butik >>

Jag vill beställa en möbelgrupp, hur gör jag?

Om det är en av Plantagens egna möbelgrupper beställer man det i butikerna. Notera att vissa möbler kan behöva beställas in till butiken och det kan dröja innan de kommer till butiken för avhämtning. Ett besked från butiken kommer när möbeln anlänt och det går att beställa hemkörning av denna i samband med köpet.

Möbler från Hillerstorp kan du beställa på vår hemsida för leverans direkt hem till dig.

Jag får inte kontakt med butiken, vad gör jag?

Det är ett högt tryck i våra butiker och personalen hinner inte alltid svara på telefon eller mejl. Ett alternativ är att besöka butiken för att få hjälp med dina frågor.

Undrar du över lagersaldot kan du se hur det ser ut per butik genom att gå in på produktens sida. Välj ”tillgänglighet i butik”. Notera att lagersaldo kan förändras snabbt.

Hitta din närmsta butik >>

Hemleverans från butik

Prata gärna med personalen i din butik för att veta vilka möjligheter det finns för hemleverans och vad priset för det kan bli. Hitta din närmsta butik >>

Kan jag betala med Swish?

I dagsläget erbjuds inte betalning med Swish, men vi utvärderar löpande om fler betalsätt kan läggas till. 

I våra butiker kan du betala med kort eller våra egna presentkort. 

I e-handeln betalar du med kort eller faktura via Klarna.

Jag sitter i karantän/är i riskgrupp och kan inte gå in i butiken. Hur kan jag handla på Plantagen?

För närvarande har vi endast e-handel på vissa orter, vilket kan komma att utvidgas. Vi jobbar hårt för att även kunna erbjuda möjlighet att beställa online och hämta i butik. Vi hoppas att vi kan leverera den tjänsten inom kort.

Här finns aktuell information: Se våra butiker >>

Kan jag handla utomhus?

Idag har vi inga kassor utomhus och kan därmed inte erbjuda det. Men vi arbetar för att kunna erbjuda det längre fram.

Kan jag få varorna levererade utomhus direkt till min bil?

Nej, i dagsläget kan du inte handla från våra butiker utan att betala för dina varor i kassan. Men kontakta gärna gärna din närmaste butik och se om de kan hjälpa till. Ett tips är att ringa i början eller slutet av våra öppningstider, då vi har störst möjlighet att svara i telefon. 

Se våra butiker >>

Hur lång giltighetstid har presentkorten?

Våra presentkort gäller i alla Plantagenbutiker. Aktuellt värde kan ses på plantagen.se eller i en kassa. Presentkortet kan fyllas på med valfritt belopp vid köptillfället. Vi löser inte in presentkort mot kontanter, och kan inte heller återköpas. Plantagen ansvarar inte för om kortet blir stulet eller tappas bort.

Se våra butiker >>

 

Kundklubben

Hur ändrar jag mejladress?

För att ändra din mejladress dit mejlen från Plantagens Kundklubb skickas loggar du in på din medlemssida via plantagen.se.
Klicka på Min profil/Redigera profil (till vänster). Ändra din mejladress i fältet E-post och klicka på Spara. Nästa utskick från Kundklubben kommer att sändas till den e-postadress du angav senast.

Logga in på medlemssidan >>

Jag glömde säga att jag är medlem i kundklubben när jag handlade sist. Kan jag få bonuspoäng för köpet i efterhand?

Ja, skicka en tydlig bild på kvittot till kundklubben@plantagen.se och vi hjälper dig att få bonuspoängen registrerad på ditt medlemskonto. Tänk på att kvittot inte sparas elektroniskt vid dessa tillfällen, spara ditt kvitto om du skulle behöva det längre fram.

Varför får jag inga mejl från kundklubben?

Det kan finnas många orsaker till att mejl inte dyker upp i din inkorg och här listar vi några:

  • Det finns inget aktivt medgivande på ditt medlemskap för att ta emot e-post från oss. Detta ändrar du enkelt genom att logga in på din medlemssida. Om du inte kan logga in mejlar Kundservice på kundklubben@plantagen.se så hjälper vi dig att aktivera samtycket.
     
  • Det är en annan mejladress än den du förväntar dig att få mejlen till inskriven på ditt medlemskap. Kanske en gammal som du inte använder längre?
     
  • Det finns ingen mejladress angiven på medlemskapet
     
  • Våra mejl kan ha fastnat i ditt spamfilter. Kika där! Har du en g-mail-adress läggs våra mejl i din kampanjmapp
     
  • Plantagenmejl är “svartlistade” av din mejldomän. Det gäller främst för mejladresser som är lite äldre och det rör sig ofta om bredbandsleverantörers domäner. Vårt råd är då att du byter till en modernare e-postadress, t ex g-mail.

När jag var i butiken sist kunde inte mitt medlemskap i kundklubben hittas. Vad har hänt?

Ditt medlemskap finns men det finns olika orsaker till att det inte hittas. Dels kan det finnas en dubblett av ditt medlemskap som gör att ditt medlemskap i Kundklubben inte hittas. Dels kan det röra sig om tillfälliga tekniska problem. Har du frågor?

Kontakta kundklubben@plantagen.se

Jag kan inte se mina kvitton på medlemssidan. Vad gör jag?

Kvitton från de senaste två åren finns i vårt system. Det kan vara tillfälliga tekniska problem som gör att du inte ser kvitton eller att köpet kanske inte är registrerat.
Kontakta kundklubben@plantagen.se och vi kan undersöka saken.

Hur länge gäller en bonuscheck?

Bonuschecken är gilltig i två månader i någon av våra butiker. Om den intjänade bonusen är lägre än 50 kr, flyttas den till nästa period. När 50 kr är uppnått finns bonusen i kassan.

Så fungerar våra bonuscheckar:

  • Bonuschecken kan användas som rabattavdrag vid ett köptillfälle.
  • Kontant återbetalning medges ej.
  • Bonus som är större än 250 kr delas upp i flera värdecheckar.
  • Bonuscheckens värde är inte bonusgrundande och kan inte lösas mot kontanter eller presentkort.
  • Bonus finns laddad på ditt medlemskonto i våra kassor och kan användas mot uppvisande av bonuschecksmejl eller legitimation.

Jag har inte möjlighet att besöka en butik innan min bonuscheck löper ut. Vad gör jag?

Våra bonuscheckar har en giltighetstid och behöver användas inom den tiden. En bonuscheck kan inte förlängas.

 

Växtrådgivning

Jag behöver råd om hur jag ska ta hand om mina växter!

I våra butiker finns trädgårdsmästare och annan kunnig personal som gärna ger dig skötselråd och tips. Ta gärna en bild på din växt innan du besöker oss så att de kan kika på hur den ser ut.

Kan ni hjälpa mig med vilka växter jag ska ha i en viss miljö eller trädgård?

Ja, det är vår butikspersonal experter på. Ta gärna med dig en bild av hur din trädgård eller platsen där du har dina inneväxter på ser ut.

Varför ser min växt så ledsen ut?

Det kan finnas många orsaker till det men innan du besöker butik för att få rådgivning kan du själv kontrollera detta:

  • Är krukan tung eller lätt? För mycket eller för lite vatten kan påverka hur din växt mår.
  • Är växten “trångbodd”? Lyft upp växten från krukan och se om det finns utrymme för rötterna. Kanske behövs en större kruka?
  • Ser du någon ohyra på blad eller grenverk?
  • Är växten rätt placerad utifrån vad den behöver? Sol, skugga eller halvskugga?

Vilken näring ska min växt ha?

Det beror så klart på. Generellt kan man säga att flytande näring är korttidsverkande och passar främst för krukodling medan kogödsel, pellets och andra fasta näringsprodukter ger en svagare men längre verkningseffekt som passar bäst när växten står ute i din trädgård. Konsultera gärna vår kunniga butikspersonal!

Har jag vattnat för mycket?

Övervattning är vanligt. Här listar vi vad som kan ske om din växt har fått för mycket vatten:

  • Växtens rotsystem har minskat
  • Det ligger ett vitt skikt på jorden
  • Växten börjar sloka men utan märkbara vissna och torra delar

Kan min växt överleva i kruka ute?

Under sommarhalvåret går det att ha de flesta växter ute. Det är dock alltid en chansning när det kommer till att få växterna att överleva vintern i kruka. Du kan isolera krukornas sidor invändigt med bubbelplast, liggunderlag eller frigolit för att öka chansen. Tänk även på att ju större kruka du planterar i desto mer jordvolym, vilket i sin tur ökar chansen till överlevnad under vinterhalvåret.

 

Öppet köp

Jag vill utnyttja min ångerrätt

Vi vill att du ska vara nöjd och ger därför 30 dagars öppet köp. Vill du ångra köpet tar du med dig varan och kvittot till butiken så hjälper vår personal dig. Produkten ska vara i samma skick som när du köpte den. Var produkten förpackad när du köpte den ska originalförpackningen vara hel.

Har du handlat på vår e-handel och vill utnyttja din ångerrätt - kontakta Kundservice!

Läs mer under köpvillkor >>

 

Reklamation

Vad gäller om jag vill reklamera en produkt?

Du har tre års reklamationsrätt på varor. Varor som du har köpt i en av våra butiker tar du med till närmaste Plantagenbutik tillsammans med kvittot. Växter, blommor och annat levande är undantaget från reklamationsrätten.

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. Hemleverans Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc