Köpvillkor

Här finner du information om allt som är kopplat till köp på Plantagen. När du handlar i butik, i vår e-handel eller hämtar i butik.

Se även vår integritetspolicy.

Bolagsinformation
Plantagen Sverige AB
BOX 3006
169 03 Solna

Organisationsnummer: 556610-3015

Betalning

Köp i butik

När du handlar i någon av Plantagens alla butiker kan du alltid betala med kort (debitkort eller kreditkort). Kontanthantering förekommer inte i Sverige, däremot kan du, i vissa butiker, betala med Swish.

Godkända betalkort: Visa, MasterCard, American Express, Resurs Bank, JCB, Union Pay, Diners.

Köp i e-handel

I Plantagens e-handel betalar du enkelt och säkert med Klarna. Du väljer mellan direktbetalning från bank eller kort, faktura samt delbetalning. Korten du kan betala med är Visa, Mastercard och American Express. Det tillkommer inga extra kortavgifter.

I Klarnas kassa visas information för dig så snart som du är identifierad. När du har identifierat dig får du upp de olika betalningsalternativen. Klarna kan komma att ta en kreditupplysning, vilket i så fall meddelas retroaktivt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra parter. I samband med att du slutför köpet godkänner du Klarnas villkor. 

Det är enkelt att betala och få överblick över dina köp via Klarnas app. Har du frågor om din betalning, vill förlänga fakturans förfallodag, eller kanske ändra till delbetalning kontaktar du Klarnas Kundservice - kontaktuppgifter hittar du på Klarna.se.

Leverans- och transportalternativ privatperson

Handlar du i någon av våra butiker kan du låna släp av oss kostnadsfritt. Handlar du via vår e-handel erbjuder vi hemleverans till dörren eller via ombud - du kan också välja att hämta dina varor i butik.

E-handel med hemleverans i hela landet

Via vår e-handel kan du handla varor och få dem hemlevererade. Du kan även välja en annan leveransadress, om du exempelvis har ett fritidshus, en vän eller av andra skäl vill beställa till en annan adress än din hemadress. Du behöver inte vara på plats och ta emot leveransen, förutsatt att det inte står annat i kassan under leveransalternativet. Kom ihåg att växter är färskvaror. Ta gärna hand om din leverans så snart du kan för att försäkra dig om fortsatt välmående plantor!

Ange ditt postnummer för att se vilka leveransalternativ som finns tillgängliga för respektive produkt på vår hemsida. Du ser fraktpriser och ungefärlig leveranstid i kassan. Leverans sker vanligen inom 5 arbetsdagar, men vid röda dagar kan det uppstå fördröjningar. 

Om din order inte har nått dig efter beräknad leveranstid ber vi dig att kontakta kundservice på: e-handel@plantagen.se. Plantagen kan tyvärr inte garantera leveranstiderna och står inte för merkostnader i samband med försenad leverans.

Vid tunga transporter lämnas din leverans vid tomtgräns, bärhjälp ingår ej. För att kunna lämna vid tomtgräns behöver lastbilen kunna köra hela vägen fram, vidare behöver palldragaren hårt underlag och kan inte köras på exempelvis grus- eller jordvägar. Om transportören inte kan köra ända fram lämnas varorna så nära leveranspunkten som möjligt. Lastpallar tas inte i retur.

Många av våra produkter är levande och mycket känsliga för transporter. För att säkerställa kvalitén under leveranserna fungerar några av våra butiker som logistiknoder, detta för att transporterna ska bli så korta som möjligt. Vår personal slår in växterna i skyddande material. Vi är noga med att de hanteras varsamt och att bilarna håller rätt temperatur. Skulle du uppleva att någon blomma eller växt har tagit skada på väg till dig ber vi dig att fylla i formuläret: www.plantagen.se/retur

Köp på nätet och hämta i butik

Om du väljer att hämta din order i butik väljer du dag och tid i kassan. Du kan välja tider 3 dagar framåt. Att hämta i butik är kostnadsfritt. Du får en leveransbekräftelse när din order är redo att hämtas. Om du har beställt känsliga varor är det viktigt att du hämtar dessa så snart som möjligt.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av våra varor. Om en eller flera av dina varor inte kan levereras informeras du om det i din leveransbekräftelse som skickas till din e-post. Eventuella avvikelser meddelas inte via SMS, därför bör du alltid läsa mejlbekräftelsen. Vi tar endast betalt för varor som levereras.

Företagsleveranser

Till företag levererar vi helgfria vardagar och varorna bärs in till entré/reception. Tunga varor bärs inte fram. Notera att någon behöver finnas på plats för att ta emot leveransen. Specifik leveransinformation får du i samband med att du gör din beställning.

Plantagen har i transportavtal säkerställt att våra transportörer följer det nordiska samarbetet Fair Transport, som bland annat handlar om förarens arbetsförhållanden och att de material som används är miljövänliga och reglerade.

Leveransadress och ofullständiga/felaktiga leveransuppgifter

Om du väljer hemleverans levererar transportören till den adress som du anger i beställningen. Om adressen har portkod behöver även denna anges vid beställning.

Om transportören inte kan nå trapphuset/receptionen kommer de att ringa till det telefonnummer som angavs vid beställningen. Var därför noga med att bevaka din telefon under den tid vi har meddelat att leveransen kommer att ske. Får transportören inte tag på dig och leverans inte kan ske på grund av ofullständig eller felaktig adress går varan i retur till Plantagen.

Avgifter - Så beräknar vi fraktpris

Priset på frakten baseras bland annat på vikt, volym och avstånd från vårt lager till kund. 

Fri frakt gäller ej varor som har frakt inkluderat i priset. Fri frakt gäller inte heller när du väljer att hämta din beställning i butik.

Om produkter och sortiment

Vi reserverar oss mot eventuella leveransförseningar, slutsålda varor och prisändringar.

För levande växter är det inte möjligt att visa en bild på varje unik växt på vår webbplats, utan bilden visar ett typiskt exemplar av växtsorten. Då varje växt är unik kan det finnas skillnader i utseende och avvikelser från angivna mått, men du kan alltid känna dig trygg med att vi väljer det bästa exemplaret av den växt eller blomma som du har beställt när vi plockar din order.

Då växter, blommor och fröer är beroende av förhållanden hos våra odlare kan tillgång till enskilda växtsorter inte garanteras i våra butiker, men vi gör alltid vårt bästa för att säkra ett brett utbud av blommor och växter.

Om inte annat anges säljs växter och blommor utan vas eller ytterkruka.

En del produkter kan vi, av olika skäl, inte sälja med hemleverans. Exempelvis utgör snittblommor och XXL-växter i Plantagen Premium undantag. Däremot kan du köpa dem i butik eller beställa dem via Click & Collect. Det senare innebär att du beställer på hemsidan och sedan hämtar i din närmaste butik. Är det stora skrymmande varor, eller om du av andra skäl behöver låna släp, kan du göra detta kostnadsfritt på plats hos oss.

På hemsidan hittar du skötselråd för många av de växter som finns i vårt sortiment. Dessa artiklar är formulerade med syfte att ge de bästa förutsättningarna för att du ska lyckas med dina växter, och har granskats av våra kvalificerade trädgårdsmästare. Det är viktigt att du följer skötselråden för den växt du har köpt.

Returer – Öppet köp och ångerrätt

Öppet köp i 30 dagar vid köp i butik eller e-handel

Vi vill att du ska vara nöjd. Har du ångrat ett köp du gjort i en av våra butiker tar du med dig varan och kvittot till en butik inom 30 dagar från den dag då köpet gjordes, och får pengarna tillbaka. Varan ska vara i oförändrat skick och ha obruten förpackning.

För retur vid köp i e-handeln, fyll i det här formuläret: https://www.plantagen.se/retur

Har du frågor om din retur? Det går alltid bra att kontakta vår kundservice via mejl:
e-handel@plantagen.se.

Reklamationer

Du har tre års reklamationsrätt på varor. Om du vill reklamera en vara ska du göra det inom skälig tid. Reklamationen anses alltid ha lämnats i rätt tid om den sker inom två månader från det att du upptäckte felet.

Om din order innehåller växt vid leverans till ombud måste du inkomma tre dagar efter leverans för godkänd reklamation. Hämtar du inte paketet inom angiven tid kommer det att gå i retur och du kommer ej att få pengar tillbaka.

Varor som du har köpt i en av våra butiker tar du med till närmaste Plantagen-butik tillsammans med kvittot. Har du frågor kan du förstås även kontakta vår kundtjänst: kundservice@plantagen.se.

Vill du reklamera en produkt du har köpt via vår e-handel? Fyll i det här formuläret: https://www.plantagen.se/retur.

Kostnaden för retur av varan står du som kund för. Du kan även ta med varan till butik, ta då även med leveransbekräftelsen eftersom den fungerar som kvitto. Har du frågor om din retur går det alltid bra att kontakta vår kundservice: e-handel@plantagen.se.

Tvister

Skulle vi mot förmodan inte komma överens i en tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Vill du att ditt ärende prövas kan du kontakta ARN eller det oberoende tvistlösnings-organet European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

 

Din varukorg:
Varor
Totalt att betala:
Till kassan
Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. BEED2CAF-6775-4D50-832D-C19575417F8F 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. order sort-alpha-desc Fråga Plantagen