Hej!
När du byter butik kan det påverka hur de varor du har lagt i varukorgen kan levereras. Om en vara inte finns tillgänglig i den nya butiken kommer den att tas bort från din varukorg.

Köpvillkor

Här finner du information om allt som är kopplat till köp på Plantagen. När du handlar i butik, i vår e-handel eller hämtar i butik.

Bolagsinformation

Plantagen Sverige AB
BOX 3006
169 03 Solna

Organisationsnummer 556610-3015


Betalning

Betalning

I Plantagens e-handel betalar du enkelt och säkert med Klarna. Du kan välja mellan direktbetalning från bank eller kort, faktura och delbetalning. Korten du kan betala med är Visa, Mastercard, American express och det tillkommer självklart inga extra kortavgifter.

I Klarnas kassa visas information för dig så snart du är identifierad. Vilken information som visas kan variera från gång till gång. Klarna kan göra en kreditupplysning, vilket i så fall meddelas retroaktivt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra parter. När du har identifierats i kassan visas vilka betalningsalternativ som erbjuds för dig.

I samband med att du slutför köpet godkänner du Klarnas villkor. Det är enkelt att betala och få överblick på dina köp via Klarnas app som du kan ladda ner till din mobiltelefon. Har du frågor om din betalning, vill förlänga fakturans förfallodag, eller kanske vill ändra till delbetalning kontaktar du Klarnas Kundservice på klarna.se.


Leverans

E-handel i hela landet

Vi har hemleverans till dörren eller ombud och möjlighet att hämta i butik i hela landet. Ange ditt postnummer på plantagen.se för att se hur du kan handla produkten i fråga.

Beräknad leveranstid är inom 5 vardagar. Vi levererar måndag-fredag. Leveranser sker inte på röda dagar.

Om du väljer hemleverans så presenteras vilka tider och fraktpriser som gäller för just din leverans vid beställning. Leveranstid kan inte garanteras och Plantagen står inte för merkostnader i samband med försenad leverans.

När du beställt får du först en orderbekräftelse till din e-post. Sedan får du en leveransbekräftelse när vi bokat din leverans. Därefter kontaktas du av transportören, som också skickar dig en spårningslänk för att kunna följa din leverans.

Vid veckor med röda dagar kan leveranstiden fördröjas något. Om din leverans inte har nått dig inom den kommunicerade leveranstiden ber vi dig kontakta Kundservice. Mejla e-handel@plantagen.se.

Om du väljer att hämta beställningen i butik får du en leveransbekräftelse när vi har packat din order och den är redo att hämtas i butik. Du behöver då hämta din order i butik så snart som möjligt, senast dagen efter du har fått din leveransbekräftelse.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av våra varor. Om en vara i din beställning inte kan levereras så informeras du om det i din leveransbekräftelse. Vi tar endast betalt för varor som levererats.

Tunga transporter lämnas vid tomtgränsen och lastpallar tas inte med i retur. Bärhjälp ingår inte.

För att tunga leveransen ska kunna lämnas vid tomtgränsen behöver lastbilen kunna köra ända fram. Palldragare kräver hårt underlag och kan inte köras på t ex grus eller jordvägar. Om transportören inte kan köra ända fram lämnas varorna så nära leveranspunkten som det är möjligt.

Företagsleveranser

Till företag levererar vi helgfria vardagar och varorna bärs in till entré/reception. Notera att någon behöver finnas på plats för att kunna öppna och ta emot leveransen. Specifik leveransinformation får du i samband med att du gör din beställning.

Plantagen har i transportavtal säkerställt att våra transportörer följer det nordiska samarbetet Fair Transport, som bland annat handlar om förarens arbetsförhållanden och att de material som används är miljövänliga och reglerade.

Leveransadress och ofullständiga/felaktiga leveransuppgifter

Om du väljer hemleverans levererar transportören till den adress du anger i beställningen. Om adressen har portkod behöver den anges vid beställningen.

Om transportören inte kan nå trapphuset/receptionen kommer transportören att ringa till det telefonnummer som angavs vid beställningen. Var därför noga med att bevaka din telefon under den tid vi har meddelat att leveransen kommer att ske. Får transportören inte tag på dig och leverans inte kan ske på grund av ofullständig eller felaktig adressuppgift blir du kontaktad av transportören för att komma överens om hur leveransen ska lösas.


Avgifter

Så beräknar vi fraktpris

Många av våra produkter är levande och mycket känsliga för transporter. För att säkerställa kvalitén under leveranserna fungerar några av våra butiker som logistiknoder för att transporterna ska bli så korta som möjligt. Produkten packas varsamt på våra lokala logistiknoder. Transporterna utförs med budföretag som t ex Bring, PostNord, Best och Posti. De levereras sedan direkt till din dörr, tunga leveranser på pall lämnas vid tomtgränsen. Du behöver inte vara hemma när leverans sker.

Priset på frakten baseras på vikt, volym och avstånd från vårt lager till kund. Vi jobbar löpande med att utvärdera våra logistiknoder och se över fraktalternativen.


Om produkter och sortiment

Om produkter och sortiment

Vi reserverar oss mot eventuella leveransförseningar, slutsålda varor och prisändringar.

För levande växter är det av naturliga skäl inte möjligt att visa en bild på varje unik växt på vår webbplats, utan bilden visar ett typiskt exemplar av växtsorten. Då varje växt är unik kan det finnas skillnader i utseende och höjd och bredd kan avvika från angivet mått, men du kan känna dig trygg med att när vi plockar din order väljer vi det bästa exemplaret av den växt eller blomma du har beställt.

Om inte annat anges säljs växter och blommor utan vas eller ytterkruka.

Då växter, blommor och fröer är beroende av förhållanden hos våra odlare kan tillgång på enskilda växtsorter inte garanteras i våra butiker, men vi gör alltid vårt bästa för att säkra ett brett utbud av blommor och växter.


Returer – Öppet köp och ångerrätt

Öppet köp 30 dagar vid köp i butik

Vi vill att du ska vara nöjd. Har du ångrat dig tar du med dig varan och kvittot till en butik inom 30 dagar från den dag då köpet gjordes och får pengarna tillbaka. Varan ska vara i oförändrat skick och i obruten förpackning. Ångerrätten gäller inte levande växter, lökar, sticklingar och rötter.

Ångerrätt 30 dagar i vår e-handel

Om du inte är nöjd med ditt köp hos oss har du hela 30 dagar från den dag då köpet gjordes på dig att göra en retur och få pengarna tillbaka. Du har dock alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot varan. Ångerrätten gäller inte levande växter, lökar, sticklingar och rötter, de är undantagna från distansavtalslagen.

Vid retur se frågan nedan.

Vid retur i E-handeln, gör så här:

Vid retur, gör så här:

  • Ta med varan till en av våra butiker inom 30 dagar från den dag då köpet gjordes. Glöm inte att ta med din orderbekräftelse.
     
  • Du kan också meddela oss att du vill ångra ditt köp genom att skicka ett meddelande till e-handel@plantagen.se. Du kan använda dig av denna blankett, men måste inte det. Därefter ska du utan onödigt dröjsmål, men senast inom 14 dagar, skicka tillbaka varan i sin originalförpackning till Plantagen för att ångerfristen ska anses ha iakttagits.
     
  • Skicka din retur till Plantagen, Herrestavägen 20, 177 38 Järfälla. Kostnaden för returfrakt står du som kund för.
     
  • Tänk på att varan ska vara i samma skick som när du köpte den och om den låg förpackad när du tog emot varan ska den ligga i sin originalförpackning när den returneras.
     
  • Återbetalning sker senast inom 14 dagar från när din vara har tagits emot av oss eller du har sänt in bevis på att du skickat tillbaka varan. Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som du använde för att genomföra köpet, såvida vi inte kommer överens om något annat.
     
  • Har du valt en dyrare leveransmetod eller hanterat varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att försiktigt undersöka den, har Plantagen rätt att göra avdrag på återbetalningen för den förhöjda leveranskostnaden respektive värdeminskningen till följd av din hantering av varan.
     
  • Fraktkostnad återbetalas inte vid delreturer såvida den inte skulle ha blivit lägre om du inte hade köpt den ångrade varan; i så fall återbetalas mellanskillnaden.


Transportalternativ

Transportgaranti när du handlat på nätet

När vi skickar blommor, växter och annat levande till dig lägger vi stor vikt vid hur de förpackas. Vår personal slår in växterna i skyddande material. Vi är noga med att de hanteras varsamt och att bilarna håller rätt temperatur. Skulle du uppleva att någon blomma eller växt har tagit skada på väg till dig ber vi dig kontakta Kundservice direkt när du tar emot leveransen. Mejla till e-handel@plantagen.se.

Låna släpvagn när du handlat i butik

Har du trädgård är det lätt att handla mycket hos oss och då kan det bli tungt. Vi lånar ut släpvagnar gratis så att du får hem allt med bilen. Våra släpvagnar har inte vinterdäck, planera därför gärna dina tunga inköp till de delar av året när det är bra väglag.


Reklamationer

Reklamationer när du har handlat i butik

Du har tre års reklamationsrätt på varor. Om du vill reklamera en vara ska du göra det inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationen anses alltid ha lämnats i rätt tid om den sker inom två månader efter att du märkt felet.

Varor som du har köpt i en av våra butiker tar du med till närmaste Plantagen-butik tillsammans med kvittot.

Reklamationer när du har handlat i vår e-handel

Du har tre års reklamationsrätt på varor. Om du vill reklamera en vara ska du göra det inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationen anses alltid ha lämnats i rätt tid om den sker inom två månader efter att du märkt felet.

Vill du reklamera något du har köpt i vår e-handel kan du ta med dig varan och orderbekräftelsen till en Plantagen-butik. Det går också bra att kontakta vår kundservice via mejl till e-handel@plantagen.se. Du kan använda dig av denna blankett, men måste inte det. Väljer du att inte använda blanketten, skriv ditt ordernummer i mejlet, bifoga en tydlig bild på felet och beskriv varför du vill reklamera varan.

Reklamationsprocess

När lämnar in din produkt i en av våra butiker eller skickar tillbaka den till oss för reklamation så kommer Plantagen att ta emot produkten och registrera ett reklamationsärende, för att sedan låta en av våra experter göra en bedömning av reklamationen. När bedömningen är klar kommer du att få återkoppling från oss hur vi går vidare.


Tvister

Tvister

Skulle vi mot förmodan inte komma överens i en tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens, ARN rekommendationer. Vill du att ditt ärende prövas kan du kontakta ARN eller det oberoende tvistlösningsorganet European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Läs mer om ARN >> 
Läs mer om EU ODR >> 

 

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. order sort-alpha-desc