Köpvillkor

Bolagsinformation

Plantagen Sverige AB
BOX 19
177 21 Järfälla

Organisationsnummer 556610-3015


Betalning

Betalning

Hos Plantagens e-handel betalar du enkelt och säkert med Klarna. Just nu är e-handel tillgänglig i ett mindre antal städer, du kan ange ditt postnummer på varje produktsida för att se om du kan beställa produkten i fråga. Du kan välja mellan direktbetalning direkt från bank eller med kort, faktura och delbetalning. De kort du kan betala med är Visa, Mastercard, American express och det tillkommer självklart inga extra kortavgifter.

I Klarnas kassa visas information för dig så snart du är identifierad. Vilken information som visas kan variera från gång till gång. Klarna kan göra en kreditupplysning, vilket i så fall meddelas retroaktivt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra parter. När du har identifierats i kassan visas vilka betalningsalternativ som erbjuds för dig.

I samband med att du slutför köpet godkänner du Klarnas villkor. Det är enkelt att betala och få överblick på dina köp via Klarnas app som du kan ladda ner till din mobiltelefon. Har du frågor om din betalning, vill förlänga fakturans förfallodag, eller kanske vill ändra till delbetalning kontaktar du Klarnas Kundservice på klarna.se.


Leverans

E-handel (Göteborg & Stockholm)

Vi levererar måndag-fredag. Leveranser sker inte på röda dagar. När du gör beställningen presenteras vilka tider och fraktpriser som gäller för just din leverans. Leveranstid kan inte garanteras och Plantagen står inte för merkostnader i samband med försenad leverans.

När du beställt får du först en orderbekräftelse till din e-post. Sedan får du en leveransbekräftelse när vi bokat din leverans. Därefter kontaktas du av transportören, som också skickar dig en spårningslänk för att kunna följa din leverans.

Vid veckor med röda dagar kan leveranstiden förskjutas något. Om din leverans inte har nått dig inom den kommunicerade leveranstiden ber vi dig kontakta Kundservice.

I de fall en eller flera varor i en beställning inte är tillgängliga kan Plantagen besluta att stoppa ordern helt, eller skicka de delar av ordern som finns i lager. Vi kontaktar alltid dig i de fall din order inte kan levereras i sin helhet.

Tunga transporter lämnas vid tomtgränsen. Bärhjälp ingår inte.

För att tunga leveransen ska kunna lämnas vid tomtgränsen behöver lastbilen kunna köra ända fram. Palldragare kräver hårt underlag och kan inte köras på t ex grus eller jordvägar. Om transportören inte kan köra ända fram lämnas varorna så nära leveranspunkten som det är möjligt.

Företagsleveranser

Till företag levererar vi helgfria vardagar och varorna bärs in till entré/reception. Notera att någon behöver finnas på plats för att kunna öppna och ta emot leveransen. Specifik leveransinformation får du i samband med att du gör din beställning.

Plantagen har i våra transportavtal säkerställt att våra transportörer följer det nordiska samarbetet Fair Transport, som bland annat handlar om förarens arbetsförhållanden och att de material som används är miljövänliga och reglerade.

Leveransadress och ofullständiga/felaktiga leveransuppgifter

Vi levererar till den adress du anger i beställningen. Om adressen har portkod behöver den anges vid beställningen.

Om vi inte kan nå trapphuset/receptionen kommer transportören att ringa till det telefonnummer som angavs vid beställningen. Var därför noga med att bevaka din telefon under den tid vi har meddelat att leveransen kommer att ske. Får transportören inte tag på dig och leverans inte kan ske på grund av ofullständig eller felaktig adressuppgift blir du kontaktad av vår Kundservice. Du kan då välja att få leveransen levererad igen på ett nytt datum mot ny fraktavgift, eller att hämta leveransen i den Plantagenbutik vi hänvisar till.


Avgifter

Plock- och packavgift

Våra produkter är ofta ömtåliga och känsliga. För att vi ska kunna garantera att produkterna är lika fina i butiken som när du fått dem levererade hem till dig, tar vi ut en serviceavgift för plock- och packavgift på 125 kr vid köp online. 

Så beräknar vi fraktpris

Vi erbjuder vårt breda sortiment till försäljning online på flera orter. Genom att ange ditt postnummer på produktsidan kan du se om vi levererar hem till dig.

Många av våra produkter är levande och mycket känsliga för transporter, för att säkerställa kvalitén under leveranserna fungerar några av våra butiker som logistiknoder för att transporterna ska bli så korta som möjligt. Produkten packas varsamt på våra lokala logistiknoder. Transporterna utförs med budföretag som t ex Bring, PostNord, Best och Posti. De levereras sedan direkt till din dörr, tungaleveranser på pall lämnas vid tomtgränsen. Du behöver inte vara hemma när leverans sker.

Priset på frakten baseras på vikt, volym och avstånd från vårt lager till kund. Vi jobbar löpande med att utvärdera våra logistiknoder och se över fraktalternativen.


Om produkter och sortiment

Om produkter och sortiment

Vi reserverar oss mot eventuella fel, slutsålda varor och att prisändringar kan förekomma.

För levande växter är det av naturliga skäl inte möjligt att visa en bild på varje unik växt på webbplatsen, utan bilden visar ett typiskt exemplar av växtsorten. Då varje växt är unik kan det finnas skillnader i utseende, men du kan känna dig trygg med att när vi plockar din order väljer vi det bästa exemplaret av den växt eller blomma du har beställt.

Om inte annat anges säljs växter och blommor utan vas eller ytterkruka.

Då växter, blommor och fröer är beroende av förhållanden hos våra odlare kan tillgång på enskilda växtsorter inte garanteras i våra butiker, men vi gör alltid vårt bästa för att säkra ett brett utbud av blommor och växter.


30 dagars öppet köp och ångerrätt

Retur när du har handlat i butik

Vi vill att du ska vara nöjd. Har du ångrat dig tar du med dig varan och kvittot till en butik inom 30 dagar efter köpet, får du pengarna tillbaka. Varan ska vara i oförändrat skick eller i obruten förpackning.

När du handlar på nätet gäller ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen om 14 dagar. Vi har utökat ångerrätten till 30 dagar så att du i lugn och ro kan ångra ditt köp inom 30 dagar om du skulle behöva. Levande växter, lökar, sticklingar, rötter är dock undantaget från distansavtalslagen. 

  • Vill du ångra ditt köp på nätet tar du med varan och din orderbekräftelse till en butik inom 30 dagar från den dag köpet gjordes. Du kan även kontakta Kundservice och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt så hjälper vi dig med information om var närmaste butik finns. 
     
  • Varan ska vara i samma skick som när du köpte den och om den låg förpackad när du tog emot varan ska den ligga i sin originalförpackning när den retuneras. Återbetalning sker när din vara har tagits emot av oss. Fraktkostnaden återbetalas inte vid delretur, och kostnaden för eventuell returfrakt står du som kund för. Om det är något som inte stämmer med din leverans är det viktigt att du kontaktar Kundservice så snart du har tagit emot den. 


Transportalternativ

Transportgaranti när du handlat på nätet

När vi skickar blommor, växter och annat levande till dig lägger vi stor vikt vid hur de förpackas. Vår personal slår in växterna i skyddande material. Vi är noga med att de hanteras varsamt och att bilarna håller rätt temperatur. Skulle du uppleva att någon blomma eller växt har tagit skada på väg till dig ber vi dig kontakta Kundservice direkt när du tar emot leveransen.

Låna släpvagn gratis när du handlat i butik

Har du trädgård är det lätt att handla mycket hos oss och då kan det bli tungt. Vi lånar ut släpvagnar gratis så att du får hem allt med bilen. Våra släpvagnar har inte vinterdäck, planera därför gärna dina tunga inköp till de delar av året när det är bra väglag.

Beställ hemleverans i butiken

Om det är för trångt i bilen för att få hem allt kan du beställa hemleverans i våra butiker. Vi samarbetar med Bring som mot betalning kör det du har handlat hem till dig. Fråga vår personal om hemkörning nästa gång kundvagnen börjar bli välfylld.

Tunga transporter lämnas vid tomtgränsen. Bärhjälp ingår inte.


Reklamationer

Reklamationer när du har handlat i butik

Du har tre års reklamationsrätt på varor. Varor som du har köpt i en av våra butiker tar du med till närmaste Plantagenbutik tillsammans med kvittot. Växter, blommor och annat levande är undantaget från reklamationsrätten.

Reklamationer när du har handlat på nätet

Vill du reklamera något du har köpt på nätet kan du ta med dig varan och orderbekräftelsen till en Plantagenbutik. Det går också bra att kontakta Kundservice via e-post. Skriv ditt ordernummer i mailet, bifoga en tydlig bild på skadan och beskriv varför du vill reklamera varan.


Tvister

Tvister

Skulle vi mot förmodan inte komma överens i en tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens, ARN rekommendationer. Vill du att ditt ärende prövas kan du kontakta ARN eller det oberoende tvistlösningsorganet European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Läs mer om ARN >> 
Läs mer om EU ODR >> 

 

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. Hemleverans Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc